TWO ROW WAMPUM TREATY
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The Two Row Wampum Treaty of 1613 with the Dutch and Silver Covenant Treaty of 1764 with the English were the first two of many treaties between the Europeans and the Haudenosaunee (Iroquois). These two treaties were formalized in the form of belts.
In an attempt to make it simpler for the European to understand the Guswenta (Two Row Wampum) and the idea of respect between nations, the Haudenosaunee used the symbols of the white man’s vessel and the canoe of their own people to explain the distinct diversities that existed between the Europeans and the Onkwehonwe (original Indigenous people). The Wampum treaty expands on the fact that in their canoe they have all their laws, culture, and beliefs and in the white man’s vessel they have all their laws, culture, and beliefs. Both travel side by side through life as equals, never enforcing or interfering in each others affairs, as long as the sun shall shine, the grass shall grow and the rivers shall flow, this (treaty) will be everlasting.
“In one row is a ship with our White Brothers’ ways; in the other a canoe with our ways. Each will travel down the river of life side by side. Neither will attempt to steer the other’s vessel.” Onondaganation.org
The Two Row Wampum Treaty’s major objective was to create a dialogue on a nation to nation level which, in the process, developed the legal concept that only nations can make treaties.
What is notable about Wampum Treaties is that this principle of respecting the laws of “foreign nations” (other clans) as well as the concept of citizenship; came into existence long before the arrival of the white man.
SILVER COVENANT CHAIN OF FRIENDSHIP TREATY
The ideal of the Two-Row Wampum Treaty of agreeing to live in peace while respecting each other’s way of life was further emphasized with the practical solution of the Silver Covenant Chain of Friendship. This treaty permitted the Haudenosaunee and its new allies to trade with political and religious commitments from both sides in peace and friendship, lasting forever.
“The Haudenosaunee and our white brothers met again to renew our peace. At this meeting it was decided that 3 links will be created to represent the ideals of Peace, Friendship, and Forever of the Two Row Wampum Belt. First they thought to make the links of rope. But the rope will tear and break. They then thought to make the links of iron; but the iron will rust. They then decided to make the three chain links of silver. The silver needs attention, so every time we meet, it is our duty to polish this Covenant Chain of Friendship. In this way we will keep our agreement fresh between us.” Chief Irving Powless Jr.
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TRAITÉ WAMPUM À DEUX RANGS
Le traité Wampum à deux rangs de 1613 avec les Hollandais et le traité de la Chaîne d’alliance en argent d’amitié de 1764 avec les Anglais ont été les deux premiers des nombreux traités conclus entre les Européens et les Haudenosaunee (Iroquois). Ces deux traités ont été officialisés sous la forme de ceintures.
Afin de faciliter la compréhension du Guswenta (Wampum à deux rangs) par les Européens, et de l'idée de respect entre les nations, les Haudenosaunee ont utilisé les symboles du navire de l'homme blanc et du canoë de leur propre peuple pour expliquer les différences distinctes qui existaient entre les Européens et les Onkwehonwe (peuples autochtones originaux). Le traité Wampum développe le fait que dans leur canoë, ils ont toutes leurs lois, leur culture et leurs croyances et que dans le vaisseau de l'homme blanc, ils ont toutes leurs lois, leur culture et leurs croyances. Les deux peuples voyagent côte à côte dans la vie, sur un pied d'égalité, sans jamais s'imposer ou interférer dans les affaires de l'autre, tant que le soleil brillera, que l'herbe poussera et que les rivières couleront, ce (traité) sera éternel.
"Dans une rangée se trouve un bateau avec les manières de nos frères blancs ; dans l'autre un canoë avec nos manières. Chacun descendra la rivière de la vie côte à côte. Aucun ne tentera de diriger le bateau de l'autre." Onondaganation.org
Le principal objectif du traité de Wampum à deux rangs était de créer un dialogue de nation à nation, ce qui a permis de développer le concept juridique selon lequel seules les nations peuvent conclure des traités.
Ce qui est remarquable dans les traités Wampum, c'est que ce principe de respect des lois des " nations étrangères " (autres clans) ainsi que le concept de citoyenneté existaient bien avant l'arrivée de l'homme blanc.
TRAITÉ DE LA CHAÎNE D’ALLIANCE EN ARGENT D’AMITIÉ
L'idéal du traité Wampum à deux rangs, qui consiste à accepter de vivre en paix tout en respectant le mode de vie de l'autre, a été renforcé par la solution pratique de la Chaîne de l'alliance d'argent d'amitié. Ce traité permettait aux Haudenosaunee et à leurs nouveaux alliés de commercer avec les engagements politiques et religieux des deux parties dans la paix et l'amitié, et ce, pour toujours.
"Les Haudenosaunee et nos frères blancs se sont réunis à nouveau pour renouveler notre paix. Lors de cette réunion, il a été décidé que trois liens seraient créés pour représenter les idéaux de paix, d'amitié et d'éternité de la ceinture Wampum à deux rangs. Ils ont d'abord pensé à faire les maillons en corde. Mais la corde se déchire et se casse. Ils ont ensuite pensé à faire les maillons en fer, mais le fer va rouiller. Ils ont alors décidé de faire les trois maillons de la chaîne en argent. L'argent a besoin d'attention, alors chaque fois que nous nous rencontrons, c’est notre devoir de polir cette chaîne d'alliance de l'amitié. De cette façon, nous garderons notre accord frais entre nous". Chef Irving Powless Jr.
https://www.onondaganation.org/history/2013/guswenta-and-the-covenant-chain/
https://www.onondaganation.org/history/2013/guswenta-and-the-covenant-chain/
https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/treaty-of-niagara-1764
https://www.theindigenousfoundation.org/articles/what-are-treaties